fredag den 11. juli 2014

Godbidder og træning af hunden i hjemmet.

Sjove og stimulerende lege, er alt afgørende for om du har en hund i trivsel som er glad og til tider træt.

De lege vi praktisere her hjemme er:

-Gemmeleg

Java (mørkebrun Labrador) sidder i soveværelset hvor hun har fået komandoen "bliv"
Jeg går ind i stuen og gemmer nogle godbidder som tit er hendes hunde mad og når jeg er færdig går jeg ind til hende igen og siger så konmandoen "søge søge" og Java leder og snuser sig vej til gufferne. det er vigtigt at have et stop tegn når hun har fundet dem alle da hunden ellers vil blive ved med at søge.
Jeg siger Stop og giver tegn med flade håndflader. Jeg roser hende når jeg ved hun har fundet dem alle og vi kan igen lege legen i stuen igen eller gang og køkken.

-Flaskeleg

Denne leg går ud på at putte godbider ned i en flaske enten en 0.5L eller 2L flaske og lade hunden få dem ud ved at snurre flasken rundt, tage den i munden og hvad den ellers kan finde på for at få dem ud.



-Dåseleg

Gå i køkkenet og find dåser, kopper og bøtter i plastik, lig da godbidder under og vend dåser, bøtter og kopper på hovedet og lad hunden finde ud af hvordan den får fat i godbidderne ved at skubbe til dem og vælte dem til siden.



-Trænings trælegetøj
Der findes også trælegetøj til hunde som appellere til den kloge hund, der er mange varianter, nogle bedre end andre men man må prøve sig lidt frem. Dog er de ret dyre så det kan være en hindring.




Legene giver intelligente og trætte hunde når de bruger hjernen, og 2 andre foreslag til udstyr som kan give motion til hjerne og krop er denne svingarm til tennisbolde og hundeskål som labyrint. som fås hos porcani.dk






Det er vigtigt at hunden skal gøre sig fortjent til at få en godbid og derefter massere af ros.

Godbidderne er fra Porcani.dk og er orijen frysetrørrede godbidder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar